30. 8. 2022
aneb podržte si kontrolu nad daty i chodem organizace
Vracíte se s novým elánem po dovolené a máte v hlavě spoustu plánů. Nejraději byste do toho skočili po hlavě. Proč ne? Protože září je ten správný měsíc na úklid, analýzu a plánování s kolegy. Ukliďte si a dostanete zázemí i plán. Vyzkoušejte magii zářijového úklidu v CRM systému Salesforce.
Zlato musí člověk opracovat a data potřebují správný tvar a úplnost. Nepromeškejte šanci data vyčistit, opravit a zkontrolovat automatické procesy. Rozdělte si jednotlivé úseky mezi sebou v týmu. Až se vrhnete do víru povinností, údržbu snadno přeskočí jiné priority. Když si uděláte čas na úklid teď, v příštích měsících budete sklízet sladké plody pořádku. A to se vyplatí!
Začněte analýzou kvality vašich dat.
Shrnuto a podtrženo: při čištění dat ve vašem CRM jde obvykle o tři úkoly: odstranění duplicit, doplnění chybějících údajů a spuštění validace dat. Když víte, kde vás tlačí bota, můžete začít.
Duplicitní záznamy odstraníte jednoduše: seřaďte si seznam podle jména a podívejte se, kdo se objevil dvakrát a odstraňte duplikát. Zdvojování se dá omezit i pomocí automatické kontroly Duplicate Managementu.Pro kontrolu využijete například telefonní číslo kontaktu.
Trochu práce navíc potřebujete k doplnění kontaktu. Můžete použít veřejně dostupné zdroje, jako LinkedIn nebo firemní stránky, nebo si vytvořit list a požádat dárce o kontrolu a doplnění údajů.
Validace se dá snadno zvládnout díky přednastaveným validačním pravidlům. Věnujte jim pozornost a váš CRM si podrží čistá, přesná a užitečná data. Chybné e-mailové adresy či telefonní čísla nepřináší žádný užitek a obírají vás o čas a náladu. Smažte je.
Popravdě řečeno, úklid dat baví jen mizivé procento lidí. Proto potřebujete předcházet chybám a nedokonalostem v systému. Soustřeďte se na pravidla i lidský faktor. Kvalitní a čistá data pozitivně ovlivní pohodu ve vašem týmu. Zanedbaný CRM naopak získá vašemu fundraisingu image popletené sekretářky. Možná si vysloužíte shovívavý úsměv, ale dobrý pocit během komunikace těžko.
Víte, jak zabránit hromadění špatných dat? Nejlepší je, když se do vašeho CRM ani nedostanou:
Používejte automatizaci, kdykoli můžete. Kde to dává smysl, nastavte výběr z roletky, aby se zamezilo chybným zadáním. To samé platí pro povinný formát e-mailu nebo telefonního čísla. Promyslete si, jaká standardizace se pro vaše kontakty vyplatí – zda je dostatečně konkrétní i obecná. Pak jen stačí data dočistit.
Pokud pracujete s větším objemem dat, naplánujte si čištění jednou měsíčně. Uvidíte, že se taková rutina vyplatí vašemu týmu i dárcům.
Září neleží v polovině roku, přesto se perfektně hodí k restartu, hodnocení dosavadní práce a novému plánování. Aktivity se pomalu rozjíždí a stres z vánočních kampaní a konce roku je ještě v nedohlednu. Připravte se v klidu na poslední čtyři měsíce roku a využijte sílu očištěného CRM: