3. 1. 2021
Komu se během obou období epidemie nezměnil pracovní styl, profesní cíle nebo nevyvstaly otazníky kolem skloubení osobního a pracovního života? Všeobecné zpomalení zároveň přináší jedinečnou šanci přibrzdit, v novém čase vyhodnotit dosavadní dění, zavést a vyzkoušet novinky a opustit nefunkční cesty.
Udělejte si malý přehled toho, jak v krizi zafungovala vaše neziskovka: co se povedlo či fungovalo „samo“ a díky čemu, kde se odkryly vaše slabiny a proč. Vyprávějte si své Successs a Fuckup Stories, sami sobě, navzájem nebo za jednotlivá oddělení. Zkuste si vzpomenout, jaká panovala atmosféra ve vaší neziskovce, co na ni mělo vliv a proč. Nakreslete si mapu procesů a přemýšlejte, co by šlo zjednodušit a vylepšit, studujte reporty. Znovu si položte základní otázky typu Co je naše mise? Jak ji naplňuje? Co nám o nás tento rok odhalil?
Nikoho neudiví, že velké firmy jako třeba Toyota využily odstávky k restrukturalizaci. Inspirujte se a vezměte si k ruce některou z osvědčených metod práce, třeba domácí Baťovou filosofií nebo populární japonskou kaizen. Většina těchto systémů pracuje s přesnými daty a ta už sbíráte ve vašem CRM Salesforce.
Zázemí výrazně ovlivňuje naše nasazení, efektivitu i naladění v práci. Proto se pusťte i do osobní revize návyků. Zkuste si pro sebe popsat současné nastavení: Jak jste sladili vaše pracovní, osobní a rodinné potřeby? Je to třeba změnit nebo se chcete tohoto stylu držet? Lepší čas na změnu už zřejmě nebude a tak myslete taky na osobní restart.
Bohaté zkušenosti s home office máme všichni: od příšerných po ty nejlepší. Teorie zní jednoduše: klidný kout bez vyrušování, kvalitní připojení k internetu, oddělení práce a odpočinku, pravidelné přestávky, čas na relax. Uvařte si kafe, sedněte do křesla a písemně vyhodnoťte, co jste dodrželi a co chcete změnit.
Asi nejbolavější věcí domácí práce je nastavování hranic. Jsme přece hodní lidé, rádi vyhovíme kdykoliv a kdekoliv. Proto jsme přece přešli do neziskovky, abychom pomáhali. Nepomáháme ale i tím, že jasně nastavíme hranice: vůči klientům, dárcům, týmu a vedení?
I když vám to nemusí být příjemné, nastavte si „úřední hodiny“, kdy vám může kdokoliv bez obav zavolat. Dejte nadřízenému vědět, jak zvládáte daný objem či způsob práce. Laskavá a jednoznačná zpětná vazba pomůže nejen vašim vztahům, ale i vám samotným.
Pohodový home office znamená mít plán a nastavit hranice a to nejen pro toho, kdo si home office vzal, ale i pro toho kdo povolil nebo nařídil. Zkuste si odpovědět na několik otázek:
„Podnikání z pláže” zní krásně, pojmenovali byste tak svou práci z domova? Čertovo kopýtko tkví zase v nastavení hranic:
Procesy, postupy – to všechno je hezké, nesmíme ale zapomínat, že organizaci dělají především lidé. Investujte do nich. Udělejte si čas na smalltalk po telefonu s každým zaměstnancem. Koho nepotěší, když se ho šéf zeptá, jak zvládám home office? Navíc se dozvíte, co vaše spolupracovníky trápí a těší a třeba přijdete i na nějakou tu inovaci.
Vzdělávejte své lidi. On-line kurz vás dostane do win-win situace: vy nastartujete pozitivní změnu v organizaci a zaměstnanec získá benefit. Kromě sebevědomí dotyčného porostou i jeho kompetence a sníží se množství třecích ploch. Rutinní záležitosti pojedou jako po másle, zvýší se zapojení vašich kolegů do společné věci a zbyde čas na zlepšováky.
Pracujte s vlastními profesními cíli, ptejte se na ně ostatních. Hledejte synergie. Vaše organizace si to zaslouží.