Trendy: Fundraising 2019

Trendy ve fundraisingu pro rok 2019 │CRM pro neziskovky

Co bude letos fungovat ve fundraisingu neziskovek? Vsaďte na personalizaci, partnerství, transparentnost i umělou inteligenci. 

Zásadní otázky, které si dnes fundraiser klade, zní: Jaké máme skupiny dárců? S kým navázat strategická partnerství? Jak „změřit“ a prezentovat náš přínos?

Odpověď si musí najít každá neziskovka sama za sebe. My vám přiblížíme, jaké jsou trendy a jak je využít pro vaši věc.

Osobně a adresně

Marketingu vládne personalizace, a ve fundraisingu to platí také. Někdy se mluví dokonce o „hyper-individualizaci“. Nejde jen o to, aby na prvním řádku e-mailu stálo dárcovo jméno. Zdá se, že celá komunikace se svým duchem vrací do dob, kdy se vybíralo na dobré věci s kasičkou u domovních dveří: Zaujme poutavý a bezprostřední zážitek, přesvědčivá a stručná komunikace, ideálně s příběhem. Dárci chtějí zakusit, že jsou vážení a že ví, co chce a kdy to chce. Co to znamená prakticky?

  • V komunikaci oslovujte dárce co nejosobněji, ideálně příjmením, připravte si dopisy, e-maily a zprávy přizpůsobené různým skupinám příjemců.
  • Zanalyzujte si možné skupiny dárců a přizpůsobte jim svou žádost o dar nebo o jinou formu podpory. Zvažte, jak často a čím chcete danou skupinu oslovit. Ale také jaká platební metoda jí bude blízká.
  • U dárcovské stránky myslete na to, aby oslovovala ty, které chcete, jak výběrem projektů, tak průvodním slovem/videem/vizuálem.   

I když lidé touží po osobním kontaktu, globálním nástrojům pochopitelně neodzvonilo. Kvůli personalizaci si ale už jen s e-mailem nevystačíme, byť zůstává základním komunikačním prostředkem napříč generacemi. Mladší ročníky ho otvírají na mobilu a přes mobil se připojují k internetu. Pro nás to znamená přizpůsobit web a grafiku e-mailu pro tato zařízení. Prim hrají stále sociální sítě jako je Facebook, Instagram a podobně (viz Global Trends in Giving Report). Na těchto platformách se často setkávají generačně blízcí lidé a to personalizaci usnadňuje. Inspiraci najdeme v zahraničí: velké neziskovky streamují přes YouTube z míst, kde pomáhají (např. Lékaři bez hranic) nebo posílají příspěvky na svůj Instagram (např. YMCA).  Personalizace je dlouhodobým trendem a bude se prohlubovat, není radno ji podceňovat. Neziskovka potřebuje shromažďovat  správná data a být schopná s nimi pracovat tak, aby se zlepšila zkušenost každého jednotlivého dárce. Zní to náročně, ale možné to je. CRM systémy umožňují správu veškerých kontaktů a ukládání komunikační historie a nabízejí také nástroje pro cílenou komunikaci se skupinami: filtrování kontaktů podle kritérií, hromadná korespondence nebo třeba i analýzu dat ze sociálních sítí, viz Salesforce pro neziskovky.

Společně

Dalším trendem jsou spolupráce a partnerství: ať už s lidmi na lokální úrovni nebo s komerčními subjekty.

V globálním světě se klade velký důraz na místní komunitu, a to i v neziskovém sektoru. Předpokládá se, že komunita sdílí vizi, jak by měla fungovat, a pracuje na tom. A neziskovka z tohoto prostředí vyrůstá, proto by měla mít podporu právě zde, a to jak finanční, tak dobrovolnickou. Na scénu se proto vrací osobní fundraising, ať už ve formě prodeje perníčků za sponzorskou cenu, nebo formou prosté sbírky. Podmínkou této cesty je srozumitelná kampaň s jasným výstupem (např. lipová alej u rybníka) a zapojení dobrovolníků. Ve velkém tuto cestu užívá Tříkrálová sbírka, když pro fundraising angažuje smíšené skupinky dětí a dospělých v místních komunitách.

Mnoho podnikatelů se dnes zajímá o odpovědný přístup k životnímu prostředí a sociální služby a do obou oblastí investuje. Když navážete partnerství s firmou, získáte pro vaši neziskovku nový okruh dárců, a třeba i nové dobrovolníky. Některé společnosti nabízejí jednorázovou možnost podpory. Když jejich zaměstnanci na něco přispějí, firma jejich dar znásobí. Lze ale navázat také dlouhodobé partnerství. Je proto třeba zvážit, koho pro takové partnerství oslovit a zda vaše a hodnoty partnera souzní.

Přínos a důvěryhodnost

Dárce a sponzory stále více zajímá, co za své peníze dostanou. Nezjišťují si jen, zda je organizace důvěryhodná, ale také zda transparentně hospodaří s penězi a jaký má pro společnost přínos. Tento trend klade na neziskovky vyšší nároky v sebeorganizaci a vyhodnocování práce. Na druhou stranu se díky kvalitně podaným informacím mohou z dárců a sponzorů stát mimochodem ti nejlepší propagátoři vaší práceSoftware pro neziskovky dodá reporty pro vyhodnocení kampaní, projektů nebo jiná potřebná data a zbytek je na vás.

  • Každého potěší, když ví, na čem je a jak jeho peníze pomáhají. Využijte dostupnou techniku, aby měli vaši příznivci informace z první ruky. I na živé vysílání dnes stačí chytrý telefon a připojení k internetu.
  • Nabídněte prohlídku místa, kde běží vaše projekty, nebo prostě prostor, kde pracujete.
  • Stanovte speciální „otvírací dobu“ pro dárce nebo nabízejte chat, kde se mohou na cokoliv zeptat. Otevřete se nabídkou dobrovolnické práce.
  • Používejte infografiku. Na svých stránkách, na stránkách projektů i ve výročních zprávách. Jednoduše ukážou, jak vaše organizace užívá dárcovské peníze. A dá se poslat dál.
  • Vyprávějte příběh. Je to zatím nepřekonaná cesta, jak zaujmout a názorně představit vaši práci.
  • Nebojte se žádat o pravidelné měsíční příspěvky. Mnoho dárců ocení možnost pomáhat trvalým příkazem a částkou, která je nezruinuje.

Umělá inteligence

CRM systémy se snadno propojují s umělou inteligencí. Z toho profitujete vy, uživatelé systému, i vaši (potenciální) podporovatelé. Nejvíc se rozvíjí hlasoví asistenti, jelikož hlasové ovládání programů nebo diktát místo manuálního psaní.

Umělá inteligence lépe sbírá a vyhodnocuje data a tím třeba umožní poslat na míru ušitou zprávu v ten pravý čas. Tak funguje například aplikace analyzující příspěvky ze sociálních sítí pro neziskovku, která se zabývá prevencí sebevraždy u mládeže.

Stále častěji se užívá „chatbot“ čili robot, který si povídá s dárcem o projektu, který prezentuje. Z komerčního sektoru si možná pamatujete na chatbota Annu z IKEA. Tato aplikace ale zvládne daleko víc věcí a v neziskovém sektoru dokáže hodně pomoct. Chatbot zvládá registraci členůinformuje o vašich programech a službách a odpovídá na otázky kolem dárcovství.

Více se o možnostech propojení AI (Artificial Intelligence) a CRM dočtete na stránce, která představuje umělou inteligenci Einstein, kterou užívá Salesforce.

Potřeby neziskovek se mění, ale díky CRM systémům se dají zvládnout i velké výzvy.

Pro CRM pro neziskovky:Marie Jüptner Medková