Zpět na všechny

Report z prvního českého Salesforce Non-Profit Hackathonu

První dubnový víkend se v pražském Hubu společnosti MSD IT sešla petrá společnost CRM odborníků. Čekal je první Salesforce Hackathon v Česku. Na programu bylo 24 hodin strávených u počítačů v prostředí CRM systému Salesforce. Úkol zněl jasně: připravit řešení na zadané téma pro jednu ze čtyř přítomných neziskovek, která již Salesforce používá.

Páteční jasné a mrazivé ráno přineslo do Česka luxusní jarní víkendové počasí. Nadšeni byli především běžci, které v sobotu v Praze čekal půlmaraton. Běžel se mimo jiné i kolem Hubu, kde měla naše CRM parta tou dobou za sebou probdělou noc. Spát šel jen málokdo, a když už, tak na hodinku, dvě. Ale to předbíháme.

V pátek lehce po druhé se Hub začal plnit lidmi, které spojovalo jedno: zkušenosti se CRM systémem Salesforce, touha vyzkoušet si práci v této platformě v takto extrémním formátu, touha pomoci dobré věci a samozřejmě i touha vyhrát. Cena pro vítěze byla lákavá, šek na 80 000 korun. Dohromady se sešlo devět týmů, necelá třicítka soutěžících. Ve tři všichni zasedli do supermoderní přednáškové místnosti Hubu a vyslechli si čtyři zadání čtyř neziskových organizací: Adry, Nadace Open Society Fund, Armády spásy a Centra Paraple. Nakonec si každý tým jedno zadání vylosoval z připraveného klobouku.

Proč spojení Salesforce a neziskovky? Salesforce, cloud a dobro totiž již delší dobu patří k sobě. Salesforce se pyšní tím, že jeho CRM systém je nejpoužívanější na světě. Jen neziskovek pracujících s touto platformou je přes 32 tisíc. České organizace nejsou pozadu. S implementací jim pomáhá hlavní pořadatel Hackathonu, CRM pro neziskovky a jeho tým dobrovolníků. Na práci pro neziskovky je skvělé to, že se jedná o relativně malé projekty (alespoň ve srovnání s korporátní sférou), na kterých se lze ledasco naučit, potkat zajímavé lidi a výsledky vidět zblízka a poměrně brzy. To přesně se dělo na Hackathonu v koncentrované podobě.

Požadavky, které se řešily, měly neziskovkám pomoci například získat více času na práci pro klienty snížením administrativní zátěže (požadavek Armády spásy na automatizaci rozesílky potvrzení o daru), nebo zvýšit efektivitu procesů organizace (zavedení projektového managementu pro Adru). Nejdůležitějším hodnotícím kritériem předkládaných řešení pak byla kreativita, s jakou se soutěžící se zadaným požadavkem popasovali. V duchu hesla Hackathonu „Bring your own ideas!“

Ve svém údělu nebyli soutěžící sami, nejprve je čekalo důkladné vyzpovídání klientů čili neziskovek. Ti s nimi zadání podrobně rozebrali, a poté je předali do rukou mentorů. Mentoři z organizace CRM pro neziskovky a ze sesterské společnosti Clouderia se podělili o své zkušenosti a ruku k dílu přiložili kdykoliv bylo potřeba, i o půlnoci.

Vítězi se stali Tadeáš, Svatopluk a Eliška, kteří se nejlépe ze všech vypořádali s úkolem od Armády Spásy. Hlavní odměna – šek na 80 000 korun – byla udělena v sobotu večer. Dovolíme si ale tvrdit, že ta největší odměna všechny týmy teprve čeká. Jejich řešení budou postupně dopracována a zavedena do neziskovek. Sloužit budou nejen jejich zaměstnancům, ale především jejich dárcům a tím i klientům, hendikepovaným lidem, lidem bez domova a dalším, kteří potřebují pomoc.

Za to patří velké díky všem, kteří přišli. Je vidět, že česká CRM komunita žije a je silná. Christian, jeden z mentorů, na její konto obdivně poznamenal: „Je to skvělý, kdybych udělal takovouhle akci u nás v Mnichově, přijdou čtyři lidi.“

Hackathon v číslech

  • Registrovalo se 10 týmů, soutěžících bylo celkem 30.

  • Řešení odevzdalo 8 týmů.

  • Vypracování řešení v platformě Salesforce týmům trvalo 24 hodin.

  • Vítězný tým získal od pořadatelů Clouderia a CRM pro neziskovky šek na 80 000 Kč.

  • Všech 8 řešení bude dopracováno a využito v neziskovém sektoru.

  • Během Hackathonu se snědlo celkem 300 porcí jídla, od odpolední svačiny, večeře, půlnoční pizzy, snídaně, oběda, odpolední svačiny a večerního party pohoštění☺

  • Poslední účastníci odcházeli z baru v půl třetí ráno.

  • Většina účastníků se shodla na tom, že se ráda zúčastní druhého ročníku.

Zadání se týkala:

  • ADRA: Řešení projektového managementu v CRM systému Salesforce pro oddělení mezinárodních projektů, monitorování projektů, kalendář, rozdělování úkolů, úschova dat atd.

  • Nadace OSF: Dynamické formuláře propisující data přímo do Salesforce (dosud využívány Google Forms), nástroj, který validuje data před nahráním do databáze (prevence vzniku duplicit), data jsou získaná např. z nadací pořádaných eventů, nadace stojí o možnost kontroly údajů o účastnících (fyzických osobách nebo firmách) z databáze Ares.

  • Centrum Paraple: Formuláře pro pro dárce a dobrovolníky, možnost aktualizace údajů nebo rozesílku dotazníků, možnost zasílání dotazníků mailem, možnost používat formuláře přímo na akcích v tabletech (např. registrace účastníků), sledování výsledků s vazbou na danou akci apod.

  • Armáda Spásy: Řešení procesu e-mailové rozesílky potvrzení o daru přímo v Salesforce, automatizace procesu, který se opakuje každoročně na konci fiskálního roku. Tento požadavek je asi nejčastější mezi všemi neziskovými organizacemi. Řešení bude velmi užitečné a ušetří velké množství práce.