Zpět na všechny

Pět základních pravidel pro efektivní komunikaci neziskovky

Základním kamenem pro správu dárců a klientů je proaktivní komunikace. Sdělujete jim novinky z oblasti činnosti neziskové organizace, žádáte je o dary, zvete je na akce. Na jednu stranu řešíte, zda je Vaše komunikace neobtěžuje, na druhou stranu víte, že dárci či klienti zpravidla určitou míru komunikace očekávají. A pokud jsou spokojení, dělí se o své zkušenosti a zmiňují se o Vás před dalšími lidmi. Ale co je důležitější: Ti nespokojení tak činí daleko více. Jak tedy nastavit správnou komunikaci?

Stanovte si komunikační strategii

Přezkoumejte svou komunikační strategii pro každý segment a komunikační kanál. Kontaktní historie poskytuje důležité informace k lepšímu nastavení strategie. Najděte správnou příležitost či čas, kdy mluvit k dárci (klientovi). Přemýšlejte, jak reagovat, pokud dárce reaguje či nereaguje vůbec. Nejlepší je si namalovat svůj komunikační diagram na kus papíru. Zabere vám to jen chvilku.

Sbírejte marketingový souhlas, preferovaný komunikační kanál

Vždy se ptejte na souhlas se zasíláním informací a na další možnosti komunikace. Je důležité rozšiřovat svou databázi. Řada dárců se zajímá o Vaše novinky: o to, co se vám povedlo, komu jeho dary pomohly atd. Pokud ale o komunikaci nestojí, tak o ní opravdu nestojí. Respektujte to. Nabídněte jim vhodný komunikační kanál. Některým lidem nevadí, když jim čas od času zavoláte, některým stačí dopis nebo newsletter. Někdo se spokojí s tím, že Vaši neziskovku začne sledovat na sociální síti nebo na blogu.

Dejte jim možnost odhlásit se z komunikace

Může se stát, že dárci či klienti se přestanou zajímat o činnost neziskové organizace. V tu chvíli se vaše komunikace stává nevyžádanou. Dejte jim snadnou a rychlou možnost se například odhlásit z odebírání newsletteru.

Získejte zpětnou vazbu

Zkuste čas od času zjišťovat od svých dárců co se jim líbí, jaké informace preferují, v jaké podobě a jak často. Na základě výsledků průzkumu můžete upravovat své procesy.

Staňte se sami dárcem nebo odběratelem komunikace

Nejlepší zkušenost je vaše vlastní. Přihlašte se k odběru informací stejným způsobem jako to mohou učinit vaši dárci (klienti). Budete mít přímou zpětnou vazbu, jak komunikace vypadá ve skutečnosti, jak často ji dostáváte, existuje-li v ní logická návaznost a nějaký příběh, a zda je to relevantní.