Vánoční kampaně v online prostoru

Kvalitní CRM systém neziskovce a fundraisingu pomůže. Základem úspěchu je ale dobrý nápad, zdravý rozum a správný timing.

Slyšíme na konkrétnost a apel na solidaritu 

vánoční kampaně v českém online prostoru

Vánoční kampaně ťuká fundraising do CRM systému dávno před horkými letními měsíci, neb vyžadují pečlivou přípravu. Vánoce nesou touhu po klidu v duši a otevírají srdce pro dobré skutky, proto stojí za to tuto příležitost využít pro dobrou věc. Jak ale přitáhnout pozornost právě na naši kampaň? Podíváme se, jaké online kampaně zaujaly českou veřejnost v předchozích letech.

Buďte konkrétní

Zřejmě nejúspěšnější neziskovou vánoční kampaní se stal Skutečný dárek Člověka v tísni. Na e-shopu zakoupíte třeba kozu, kuřata či školní pomůcky a získáte dárkový certifikát. U každé položky je jasné, jak váš příspěvek pomáhá. Dárek můžete dát sami za sebe nebo za svého blízkého, certifikát (a dobrý pocit) pak získá on. Popularita Skutečného dárku stojí na konkrétnosti a příběhu.

Jakmile začne přituhovat, podobně populární se stává Nocleženka Armády spásy a s blížícími se vánoci Krabice od bot Diakonie ČCE či Ježíškova vnoučata Českého rozhlasu. Tyto kampaně mají podobný formát: úzká skupina příjemců, velmi konkrétní náplň, solidarita nablízko.

Příspěvek na konkrétní věc se osvědčil a není divu, že jej přijímá za své stále více organizací. Barel vody si lidé představí snáz než „humanitární pomoc v rozvojových zemích“.

Po ostří břitvy s metaforou

Zamávejte křídly pro ty nejkřehčí seniory! Tuto výzvu vyslal do světa Domov Sue Ryder loni na podzim. Obrazy andělských křídel a lidské křehkosti na sklonku života, mávnutí křídel… Trefné a poetické spojení nejen povzbudí představivost, ale především probouzí empatii. Hry s metaforou ovšem předpokládají kulturní insiderství, proto pečlivě zvažujte, zda metafora opravdu osloví cílovou skupinu dárců, nikoho neodrazuje nesrozumitelností. To, co se stalo vaší generaci memem, nemusí chápat lidé třeba jen o tři roky mladší.

Současná kampaň „Sám doma… a v bezpečí“ neziskovky Život 90 si hraje s narážkami na filmového Kevina McCallistera, který zůstal přes Vánoce bez rodiny doma. Fundaiser musí znát svou dárcovskou základnu, aby odhadl, zda ji podobný kulturní fenomén dostatečně silně zasáhl. A pokud ano, může dárce vtáhnout do příběhu skrze humor.

Práce s metaforou přináší své ovoce a zpravidla baví fundraisera i copywritera. Na cestě poezie nebo humoru ale pamatujte na riziko, že se necháte unést vlastními preferencemi a pocity a zapomenete na dárce. Jenže jsou to právě oni, kdo kliknou na tlačítko „Chci přispět“.

Emoce Vánoc: radost

Výše zmíněná kampaň Života 90 apeluje na ve spojení s Vánoci na pocit bezpečí, což není tak časté. Typicky se ve vánočních kampaních objevuje radost. Platí to pro dary, které dáváte svým blízkým a tím pomáháte neziskovce: typickým příkladem budiž Daruj radost z hudby, což snadno dokážete, když obdarujete milovníka klasické hudby předplatným České filharmonie. Platí to i pro přímé dárcovství. S radostí žongluje třeba Zdravotní klaun v claimu: Přinášejte vánoční radost nemocným a osamělým! Nemoc a osamělost patří mezi vánoční strašáky, které zaplaší právě jen zmíněná emoce.

Vánoční čas nahrává fundraisingu, je ale potřeba znát cílové skupiny dárců a nejlépe nabídnout něco téměř hmatatelného, emotivního a třeba i hravého. V českém rybníčku se najdou zajímavé kampaně, oproti světu ale máme stále co dohánět.