Sousloví „neziskové organizace” získalo u jisté části veřejnosti v posledních letech téměř pejorativní nádech. Zdá se, že nepopularita neziskovek pramení už z jejich podstaty. Reagují totiž na potřeby, kterými se většinová společnost nechce zabývat, natož se jich ujmout. Vznikají tam, kde něco drhne. A tak se stávají (občas pálivým) kořením občanského života i indikátorem stavu společnosti.
K čemu ty neziskovky
Výplatní páskou ani dosaženou pozicí se zaměstnanec neziskovky nepochlubí, přesto má být na co hrdý. Třeba i kvůli následujícím důvodům.
Jsme průkopníci, někdy i vizionáři. Neziskovky velmi rychle reagují na potřeby společnosti. A to často celá léta před tím, než společnost problém plně uvědomí. Práce v neziskovce přitahuje i tím, že děláme něco unikátního, co nikdo jiný nedělá a často ani neumí. Ať už se srovnáváme se státem, firmami nebo jednotlivci.
Moje práce má smysl. Kromě peněz na výplatní pásce si z práce odnášíme dobrý pocit z užitečné práce. Známe své místo ve společnosti právě proto, že svůj čas trávíme prospěšně druhé i sebe sama.
Pomáhám a „klienti“ mě potřebují. Děláme práci, o kterou naše cílová skupina stojí. V byznyse člověk často věnuje hodiny práce něčemu, co zadavatel pořádně neohodnotí a nevyužije. V nezisku se to nestává. To, co se neosvědčí, rychle skončí. Zpětnou vazbu získáváme bezprostředně nebo alespoň velmi rychle, a stejně tak i satisfakci.
Máme motivované zaměstnance. Svou práci jste si pravděpodobně vybrali proto, že se ztotožňujete s cíli své organizace. Vaše práce vás baví a považujete ji za potřebnou. Proto pracujete, jak nejlépe umíte.
Nehrozí mi stereotyp. Předloňské aktivity jsou dnes pravděpodobně historií, stále vymýšlíte něco nového. Náplň práce nebo její formy se mění.
Trávím pracovní čas v tvořivém a sociálně citlivém prostředí. Není žádným tajemstvím, že v prostředí neziskovek člověk nepotřebuje ostré lokty. Navíc se setkáváme se zajímavými lidmi různých profesí a zaměření, dostáváme se do nových situací a přirozeně rosteme s výzvami.
Dělám svět lepším místem k životu. Snažím se o umenšení utrpení, chudoby, sociálních rozdílů, rozvoj dovedností, kompetencí, politické kultury, ochranu životního prostředí atd.
Práce srdcaře a její úskalí
I z nezisku ale odcházejí zklamaní, zahořklí a vyhořelí lidé. Když do práce dáváte celého sebe, musíte o to víc dbát na pravidla a hygienu práce. Jaká jsou nejčastější úskalí?
Hodně dávám, zpět dostávám málo. Víc než v jiném zaměstnání musíme mít zdroj, ze kterého čerpáme sílu pomáhat: ať už fyzicky nebo duchovně. Někdy to znamená i vědomé promýšlení, jak získat každodenní uspokojení z odvedené práce.
Beru si práci domů. Hranice mezi prací a osobním životem patří mezi klíčový předpoklad dlouhodobého fungování v neziskovce. Čas „přes čáru“, který dám práci pro dobrou věc, schází. Třeba mému partnerovi, rodině a přátelům.
Vystačím si s improvizací, vždyť nejsme byznys. Je snadné propadnout pocitu, že nepotřebujeme efektivní řízení a systémová řešení. Tato cesta ale nezřídka končí pokaženými vztahy a rozpadem organizace. Dobré nástroje, jasné vztahy na pracovišti, plány a jejich plnění potřebují všichni profesionálové. I ti neziskoví.
Dobro, stát a firmy
Na chod některých neziskovek přispívá stát, ať už formou přímé dotace, nebo prostřednictvím grantové politiky. Nejedná se ale o jednostrannou závislost. Stát se zase neobejde bez jejich služeb: ať už jde o sociální, sportovní, kulturní či jiné oblasti. Představte se, že by třeba polovina Charit den ze dne zavřela.
Určité propojení, byť volnější, existuje i se světem byznysu. Firma podpoří dobrou věc přímo nebo prostřednictvím zaměstnanců a zvýší tak svůj společenský kredit. V tomto případě se přidružuje propagační efekt: větší množství lidí se dozví o cílech organizace.
Zaznívají hlasy, že spolupráce se státem či firmami přináší reputační riziko a ohrožuje nezávislost. Podmínky takového vztahu ale nastavuje každá neziskovka, popř. zájmové sdružení neziskovek, a tak sama sebe hlídá, aby nezradila své poslání nebo nepřekročila etické standardy.
Rozrůzněné portfolio příjmů nicméně přispívá ke svobodě od různých politických tlaků. A získáváte-li dary pouze od individuálních dárců, může vám to přidat na důvěryhodnosti.
Ocenit to dobré
Jak podpořit dobro ve společnosti? Jedna z cest vede přes různá ocenění, u nás třeba Neziskovka roku (NROS) nebo Cena Via Bona (Nadace Via). Příběhy konkrétních spolků, organizací či filantropů proměňují nejen místa, kde působí. Otevírají hranice lidské fantazie. Obnovují schopnost vidět a ocenit to dobré i v bezprostředním okolí a zvyšují kapitál důvěry mezi lidmi.
Skvělou příležitostí, jak podpořit dobrou věc a zároveň něco zažít, je dobrovolnictví. Tolik lidí může nabídnout svůj čas, ruce a milou přítomnost. Nebo dokonce odborné znalosti z firemního prostředí. A mnoho z nich vůbec netuší, že mohou. Pokud máte ve vaší organizaci příležitost pro dobrovolné zapojení podporovatelů, využijte ho. Dobrovolnictví zvyšuje angažovanost i v dalších oblastech a citlivost vůči společenským problémům obecně.
V neposlední řadě sem patří materiální či finanční podpora, která umožní neziskovce nezávislé a stabilní fungování a umožní dárcům vzít si vaši věc za svou.