13. 11. 2020
Sousloví „neziskové organizace” získalo u jisté části veřejnosti v posledních letech téměř pejorativní nádech. Zdá se, že nepopularita neziskovek pramení už z jejich podstaty. Reagují totiž na potřeby, kterými se většinová společnost nechce zabývat, natož se jich ujmout. Vznikají tam, kde něco drhne. A tak se stávají (občas pálivým) kořením občanského života i indikátorem stavu společnosti.
Výplatní páskou ani dosaženou pozicí se zaměstnanec neziskovky nepochlubí, přesto má být na co hrdý. Třeba i kvůli následujícím důvodům.
I z nezisku ale odcházejí zklamaní, zahořklí a vyhořelí lidé. Když do práce dáváte celého sebe, musíte o to víc dbát na pravidla a hygienu práce. Jaká jsou nejčastější úskalí?
Na chod některých neziskovek přispívá stát, ať už formou přímé dotace, nebo prostřednictvím grantové politiky. Nejedná se ale o jednostrannou závislost. Stát se zase neobejde bez jejich služeb: ať už jde o sociální, sportovní, kulturní či jiné oblasti. Představte se, že by třeba polovina Charit den ze dne zavřela.
Určité propojení, byť volnější, existuje i se světem byznysu. Firma podpoří dobrou věc přímo nebo prostřednictvím zaměstnanců a zvýší tak svůj společenský kredit. V tomto případě se přidružuje propagační efekt: větší množství lidí se dozví o cílech organizace.
Zaznívají hlasy, že spolupráce se státem či firmami přináší reputační riziko a ohrožuje nezávislost. Podmínky takového vztahu ale nastavuje každá neziskovka, popř. zájmové sdružení neziskovek, a tak sama sebe hlídá, aby nezradila své poslání nebo nepřekročila etické standardy.
Rozrůzněné portfolio příjmů nicméně přispívá ke svobodě od různých politických tlaků. A získáváte-li dary pouze od individuálních dárců, může vám to přidat na důvěryhodnosti.
Jak podpořit dobro ve společnosti? Jedna z cest vede přes různá ocenění, u nás třeba Neziskovka roku (NROS) nebo Cena Via Bona (Nadace Via). Příběhy konkrétních spolků, organizací či filantropů proměňují nejen místa, kde působí. Otevírají hranice lidské fantazie. Obnovují schopnost vidět a ocenit to dobré i v bezprostředním okolí a zvyšují kapitál důvěry mezi lidmi.
Skvělou příležitostí, jak podpořit dobrou věc a zároveň něco zažít, je dobrovolnictví. Tolik lidí může nabídnout svůj čas, ruce a milou přítomnost. Nebo dokonce odborné znalosti z firemního prostředí. A mnoho z nich vůbec netuší, že mohou. Pokud máte ve vaší organizaci příležitost pro dobrovolné zapojení podporovatelů, využijte ho. Dobrovolnictví zvyšuje angažovanost i v dalších oblastech a citlivost vůči společenským problémům obecně.
V neposlední řadě sem patří materiální či finanční podpora, která umožní neziskovce nezávislé a stabilní fungování a umožní dárcům vzít si vaši věc za svou.