Rozhovor s Honzou Hromasem

Je to už pět let, kdy Honza Hromas založil CRM pro neziskovky. Přečtěte si, co ho k tomu vedlo, jak organizace funguje a jaké zkušenosti mu práce přinesla. 

Naše organizace letos oslavila pět let od založení. Za tu dobu jsme se podíleli na více jak stovce projektů, konzultací apod. týkajících se CRM systému Salesforce. Kompletně zrealizovaných implementací jsme napočítali přes padesát. Při příležitosti výročí bilancujeme s Honzou Hromasem, jedním ze zakládajících členů CRM pro neziskovky.

Co vedlo k myšlence založit organizaci CRM pro neziskovky?

V neziskovém sektoru jsem pracoval jako dobrovolník zejména v rámci CSR aktivit společností, ve kterých jsem působil. Postupem času jsem zjistil, že je zde většinou všechna energie směřována do samotných idejí a projektů organizací. Neziskovky jsou pak nesmírně vděčné za každou pomoc s provozem, ať už se jedná o manuální výpomoc s údržbou zahrady, vymalování kanceláře, různé opravy apod.

Ovšem možnost pomoci neziskovce v rámci své odbornosti dává celé věci jiný rozměr. Přidaná hodnota je úplně jiná. Abychom mohli celý nápad škálovat, dali jsme s Alešem Jeníkem dohromady organizaci CRM pro neziskovky. Propojujeme odborníky z komerčního sektoru s neziskovkami, které hledají způsob jak se posunout dál a začít fungovat více profesionálně. Většinou je k tomu dožene nutnost. V určitém bodě prostě zjistí, že takto už to dál nejde a že je potřeba hledat efektivnější nástroje pro zajištění fungování organizace.

Jakou práci nabízíte dobrovolníkům a přiložíš také ruku k dílu? Jak vlastně vypadá Tvoje současné zapojení do chodu organizace?

Dobrovolníkům nabízíme spolupráci s neziskovými organizacemi, které mají zájem o CRM systém Salesforce. Dobrovolníci si u nás mohou vyzkoušet samostatné vedení projektů nebo implementaci řešení end-to-end. Na projektech jsem ze začátku více participoval i já osobně. Pomohlo mi to prohloubit si znalosti a získat nové zkušenosti. Ale také jsem se hodně naučil o neziskovém sektoru jako takovém. S řadou neziskovek jsem dodnes v kontaktu. Nedávno se mi ozvala organizace, ve které jsem dělal implementaci před pěti lety. Mám radost, že se na to řešení stále spoléhají a rozšiřují jej.

V CRM pro neziskovky mám vlastně dvojroli – jednak jako zakládajícímu členovi mi záleží na tom, aby náš tým byl v pohodě a organizace se udržitelně rozvíjela. A stále občas pomáhám jako dobrovolník. Dvakrát do roka školím a příležitostně pracuji na projektech pro konkrétní organizace.

Jak zpětně hodnotíš svou práci pro neziskový sektor?

Naše organizace letos oslavila pět let od založení, ale jako dobrovolník jsem začal ještě předtím. Jsem rád, že náš nápad našel v českém (a teď už nejen českém) neziskovém sektoru své místo a dál se rozvíjí. Za tu dobu jsme dokončili více než 50 implementací a spolupracovali s 60 dobrovolníky. To je super úspěch!

S jakým přístupem se v neziskovkách setkáváš?

Jak už jsem napsal v úvodu – v neziskovkách se člověk ve většině případů potká s malým týmem, ve kterém lidé kumulují funkce tak, aby zvládli provoz celé organizace. Ale s o to větším nasazením! Takže nemůžete počítat s tím, že si sednete s odborníky z jejich IT oddělení a za pár dní to dáte dohromady:) Je potřeba trpělivost, empatie a sladit tempo. Když se to povede a organizace se díky vám dostane na úplně novou úroveň, je to radost.

Pomohlo Ti to, co jste vybudovali, i v Tvém profesním životě?

Ano! Dva roky jsem působil v Edwards Lifesciences v roli odpovědné za implementaci Salesforce pro celou Evropu. V přípravě na tuto roli sehrála moje zkušenost s projekty v neziskovém sektoru nezastupitelnou roli. Ale i na ostatní komerční projekty, na kterých jsem pracoval, mi tato reference otevírala dveře.